Future kirjoitti:Näin se vaan menee ja siihen kannattaa jokaisen asennoitua, mikäli ne lisäkatsojat sinne saadaan tanssitytöillä tai pahvikypärillä houkuteltua niin siitä vaan, ymmärrän toki että melkoinen kulttuurishokki monelle, yhteisen hyvään laariin kaikki kuitenkin loppuviimein sataa mahdollisesti lisääntyneiden katsojien määrässä ja liigahaaveiden muuttuessa sitä myöten oikeasti realistisemmiksi. Mikäli liigaan halutaan kurottaa on myös katsojia saatava hallille enemmän myös runkosarjassa.
Olen samaa mieltä että meillä on ylivoimaisesti maan paras yleisö eikä moisella karnevaalitouhulla sinänsä ole yhtään mitään annettavaa, joku taika jostain ihmeen syystä sillä kuitenkin on osalle, ja mikäli sillä saadaan se puuttuva väki hallille niin kaikki keinot käyttöön.
Ihan hypoteettisena ajatusleikkinä, moniko olisi valmis sietämään seuraavan runkosarjan tanssityttöjä käytävillä, ilmaiseksi jaettuja pahvikypäriä osalla katsojista ja mahdollisesti kädessä heiluvia päristimiä pärisemässä, mikäli sen seurauksena runkosarjan katsojakeskiarvo olisi vaikkapa 3100 katsojaa.
Niin montaa päristintä ei portilta saada jaettua ettäkö se peittäisi alleen jo pelatulla kaudella kuullun pauheen ja tunnelman, siitä on turha huolestua.
Tämä on ihan yksityispohdintaa:
USAssa kiekko-ottelut ovat enemmän perheiden viihdetilaisuuksia kuin pelkkiä urheilutapahtumia. Euroopassa ja varsinkin Suomessa on itse peli jääkiekossa tärkeintä. Toki tännekin on tuotu ja koetettu tuoda vähän muutakin kuten tauko-ohjelmaa (kilpailuja, taitoluistelua, pikkujunnujen näytöksiä).
Ylimääräisten elementtien tuominen ottelutapahtumaan jakaa mielipiteitä. Valtaosa yleisöstä haluaa vain katsoa hyvää jääkiekkoa. Kaikki muu on turhaa. Joitakin se "turha" jopa häiritsee kovasti.
Halutaanko sellaista väkeä hallille, joille itse jääkiekko ei ole tärketä, vaan itse tapahtuma kokonaisuutena, muut ihmiset, viihde, kilpailut, muut kuin pelaajien haastattelut, julkkikset yms?
Sellaisen tapahtuman tekeminen ei ihan itsestään sujuisikaan vaan vaatisi suuria ponnisteluja.
Kuinka siihen sitten suhtautuis vakioyleisö?
--
Lasten vapaalippujen jakoa on joskus harrastettukin. Muistaakseni ala-aste kerralla rehtorien suostumuksella kaikille lapsille jaettiin vapaaliput. Ei siitä ainkaan huonoja kokemuksia ollut.
--
Yksi tärkeä seikka uuden yleisön löytmisessä on mielestäni se miten houkutella katsomaan peliä ENSIMMÄISEN KERRAN. Suurin osa vaasanseutulaisista ei ole koskaan käynyt jäähallissa, saati sitten Sportin ottelussa.
Ensimmäisen kerran käyntiin on SUURI KYNNYS.
(Houkuttelin kerran erään vanhan herran käymään ensi kertaa hallilla junnuottelussa mutta kun ei löytänyt oikeaa ovea, lähti kotiin eikä koskaan käynyt hallissa. Saa nauraa, mutta tosijuttu).
Se herättää epävarmuutta kun ei tiedä mihin voi auton pysäköidä, mistä ostaa lipun, missä on eri katsomot yms. Mutta kun on kerran käynyt, niin sitten on PALJON PIENEMPI KYNNYS tulla toistekin.
Ja me kaikki tiedämme, että siihen sitten voi jäädä KOUKKUUN...